Wiele osób myli public relations z social mediami, z marketingiem i reklamą. Chociaż wszystkie te działania idealnie współgrają, mają wiele podbieństw to istnieją miedzy nimi zasadnicze różnice.
Najważniejsza różnica między marketingiem, social mediami, public relations i reklamą to FOCUS!
W skrócie
Marketing
Cel: Marketing ma na celu promowanie produktów lub usług oraz zwiększanie ich sprzedaży.
FOKUS: Koncentruje się na zrozumieniu i zaspokajaniu potrzeb i pragnień klientów.
Narzędzia: Wykorzystuje narzędzia takie jak badania rynku, branding, promocje, strategie cenowe itp.
Media społecznościowe
Cel: Głównym celem mediów społecznościowych jest budowanie społeczności online, angażowanie użytkowników oraz dzielenie się treściami i informacjami.
FOKUS: Koncentruje się na interakcjach, relacjach i komunikacji.
Narzędzia: Obejmuje platformy takie jak Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn itp.
Reklama
Cel: Reklama jest skoncentrowana na promowaniu konkretnego produktu, usługi lub marki.
FOKUS: Koncentruje się na płatnych komunikatach, które są szeroko rozpowszechniane w celu dotarcia do jak największej liczby osób.
Narzędzia: Obejmuje ogłoszenia telewizyjne, radiowe, prasowe, cyfrowe, outdoorowe itp.
Public Relations (PR)
Cel: Public Relations koncentrują się na kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i utrzymywaniu dobrej relacji z różnymi grupami interesariuszy.
FOKUS: Koncentruje się na zarządzaniu reputacją, komunikacji FIRMY CZY MARKI OSOBISTEJ, rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu zaufania.
Narzędzia: Obejmuje kontakty z mediami, wydarzenia, zarządzanie kryzysowe, komunikaty prasowe, itp.
A Ty rozumiesz różnice?